Fs1Tzr Caferacer project.

Alles over de techniek en sleutelen
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Fs1Tzr Caferacer project.

Bericht door fs1man »

ik wil een yamaha caféracer gaan bouwen uit FS1 RD en TZR onderdelen.
kortom vragen om problemen :lol:
De tzr motor eerst onder een fs1 frame geprobeerd maar dat gaat het niet worden.
nu wil ik het blokje in een rd frame proberen als dat wel gaat loop ik nog tegen 1 probleem aan
en dat is de achterbrug deze moet van een tzr zijn omdat ik de wielen en remmen van de tzr wil gebruiken.
de voorvork is geen probleem past plug & play in een fs1 dus ook in een rd.
de achterbrug is een ander verhaal bij de tzr zit hij in het frame bevestigd bij een fs1 en rd om het frame.
Afbeelding
Een RD met RD brug gemonteerd (foto even geleend hier op het forum)
Afbeelding
De tzr brug kijk naar de bevestiging die gaat dus in het frame in plaats van er omheen.
Nu had ik bedacht als de bevestiging van de rd brug en de schokbreker bevestigingen nu eens aan de tzr brug gelast kunnen worden of is dat een slecht idee wat de veiligheid betreft.
maar eerst kijken of dat Tzr blok in een rd frame te maken is anders gaat het allemaal niet door.
lijkt me wel wat een rd met 6 versnellingen 12 volt en een elektrische start 8)
Laatst gewijzigd door fs1man op 11 jan 2014, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden

Bericht door Yamaha rd50m »

een rd50mx frame zoeken, die heeft monoshock en misschien ook andere achterbrug bevestiging.
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Waarom perse een TZR achterbrug? Ik zou er eerder voor kiezen om gewoon de RD brug te gebruiken, en eventueel wat afstandsbussen te (laten) draaien zodat het achterwiel in een RD brug past. Dat lijkt mij minder werk
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Nee geen RD met mono shock die vind ik niet mooi.
bovendien kan ik op een 78/79 er ook wat aangepaste fs1 onderdelen gebruiken net als destijds op mijn zwarte rd met de zwarte sterwielen.
eerlijk gezegd ken ik de mono shock rd ook niet echt ik heb er nooit mee gereden heb er nooit een uit elkaar gehaald ik vind het 78/79 model
meer uitstraling hebben eerlijk gezegd.
maar ik hou een klein deurtje open naar een mono shock.

Een rd brug moet ik uit buigen omdat een tzr wiel breder is en ik kom dan niet weg met de schijfrem achter.
bovendien heb ik met een tzr brug de bevestiging voor de schijfrem al in de brug zitten.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden

Bericht door Yamaha rd50m »

fs1man schreef:Nee geen RD met mono shock die vind ik niet mooi.
bovendien kan ik op een 78/79 er ook wat aangepaste fs1 onderdelen gebruiken net als destijds op mijn zwarte rd met de zwarte sterwielen.
eerlijk gezegd ken ik de mono shock rd ook niet echt ik heb er nooit mee gereden heb er nooit een uit elkaar gehaald ik vind het 78/79 model
meer uitstraling hebben eerlijk gezegd.
maar ik hou een klein deurtje open naar een mono shock.

Een rd brug moet ik uit buigen omdat een tzr wiel breder is en ik kom dan niet weg met de schijfrem achter.
bovendien heb ik met een tzr brug de bevestiging voor de schijfrem al in de brug zitten.

en met een achterbrug van een nederlandse rd, die zijn stuk breder wegens het fietssysteem?
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Alleen links, ze zijn A-symmetrisch.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs-ael »

Is zelf een achterbrug maken geen optie?

Als je een ander blokje in het frame bouwen ziet zitten moet dat ook geen probleem zijn.

Die Tzr brug ziet er volgens mij nogal lomp uit in een Rd.
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

of het lomp staat weet ik nog niet maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben het hele project valt of staat met past het tzr blok in het rd frame.
is een nederlandse brug breder en het tzr wiel past er in ben ik klaar natuurlijk alleen moet er dan een pennetje op de brug gelast worden waar de vegrendeling
van de remklauw houder over heen valt zeg maar net zoiets als het stripje dat de remplaat van een trommelrem vast houd.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Alles is passend te maken, zo'n blokje is niet veel groter als een RD blokje.
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Kan je niet gewoon een FS1 brug nemen en daar heel hard aan trekken? :prof:
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Van 2 rd achterbruggen 1 lange maken?
Yamaha Sheriff 1981
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Ik denk dat het zelfs kleiner is Tom.
marco de verlenging zou alleen zijn om m passend te krijgen
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Ik werkten veel in de nachtelijke uurtjes aan dit project als ik niet kon slapen door de maag problemen.
vannacht ook weer wat uurtjes bezig geweest ik had een filmpje gezien op i net waar een am5 blokje onder een fs1 zat gemonteerd
dat gaf me hoop een am6 blokje verschild niet wezenlijk van een am5 daarom dacht ik toch weer aan een fs1 frame in plaats van een rd frame.
ik had al eerder het tzr balhoofd zonder kogels gemonteerd gehad in een fs1 frame dat pasten goed.
ik had echter een foutje gemaakt ik had niet de ring en het afdekkapje gebruikt en toen ik het balhoofd wel compleet met kogels en ringen er in had
bleek de schroefdraad niet ver genoeg door te lopen om de kroonmoer te kunnen monteren.
de schacht is lang genoeg maar er is gewoon te weinig schroefdraad getapt omdat de schacht van een fs1 frame iets hoger is dan die van een tzr.
Afbeelding
om te laten zien dat de boel wel past ben ik even door gegaan alles zit wel gemonteerd de kogels de ringen het afdekplaatje en de kroonmoer.
ook de stuurplaat en het TZR stuur zit gemonteerd dat ging allemaal prima.
Afbeelding
het staat ook niet eens zo heel slecht ondanks dat de vork langer en behoorlijk dikker en de poten iets meer uit elkaar staan is het wel te doen.
toen ook de fs1 achter brug er in zat en hij op de standaard stond leek het een beetje op een sheriff maar dan met racestuur
het werd wel duidelijk dat ook al zou het voor wel gepast hebben met de schroefdraad en zou het lukken de achter brug pas te krijgen met het TZR achterwiel
de midden bok zou veel te kort worden en zou ook nooit om de achterband gaan passen.
Afbeelding
het voor aanzicht ziet er vooral door de mini koplamp wel redelijk breed uit of het mooi is zal dan weer vers 2 zijn maar ook hier liggen nog wel wat uitdagingen
vanwege het gebruik van het TZR voorwiel kom ik ook aan het gebruik van het tzr dashboard maar daar was wel een oplossing voor gevonden.
Afbeelding
Het tzr achterwiel even los onder het spatbord zonder brug.
de vering zou erg stug moeten worden als ik een fs1 achterspatbord zou gaan gebruiken omdat de velg en vooral de band bijna 4 centimeter breder is dan een fs1 3.00 band laat staan de 2.50 fietsband die er origineel op hoort.
Bovendien zou het achterwiel met de aangepaste TZR brug bijna 30 centimeter naar achteren gaan waardoor ik min of meer verplicht zou worden de mono shock te gebruiken.
maar dat houd dan weer in dat ik een deel uit het fs1 frame moet slijpen en verstevigen voor de mono shock.
nu ben ik geen metaalbewerker en lassen kan ik ook niet maar het lijkt mij dat met een mono schokbreker er meer krachten op het frame komen waar het fs1 platen frame niet op berekent is en ook de langere achter brug zal andere krachten op het frame los laten.
ik kan het mis hebben maar ik ben bang dat het fs1 frame in de ronding boven het luchtfilter alle klappen gaat opvangen en daardoor op den duur zal gaan scheuren daar.
natuurlijk kun je van alles aanpassen om het te verstevigen maar ik moet al het laswerk door anderen laten doen ten eerste word dat een duur geintje en ten tweede zou het goedkoop gedaan worden dan is het nog teveel werk voor de lasser.
punt 3 ook niet geheel onbelangrijk ga ik op zo een brommer een kenteken krijgen en gaat het bouwjaar 1970 blijven.
al met al denk ik dat ik hier niet verder mee moet willen gaan omdat het in mijn ogen onmogelijk is er iets veiligs en betrouwbaar neer te zetten.
Vandaar dat dit project strand.
nu moet ik even naar de buurjongen 2 deuren verder die heeft nu al 2 dagen die deprimerende nederlandse rap muziek op staan maar eerst even een pizza eten :lol:
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Lekker bezig daaro, go on! :D
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Ondanks dat ik het project als gestrand beschouw blijft het me toch bezig houden.
Waarop is het project gestrand eigenlijk omdat de voorvork van de tzr toch niet bleek te passen in het fs1 frame.
Ook achter zou het een probleem worden om het tzr wiel te kunnen gebruiken moet er een brug aangepast lees ontworpen worden.
De oorspronkelijke bedoeling was een fs1 te bouwen met de schijfremmen van de tzr en de motor van de tzr en dus ook de 12 volt
installatie van de tzr.
Nu het met de vork en de wielen niet of moeilijk te verwezenlijken valt had ik het idee laten varen
Maar het wil toch niet helemaal uit mijn kop.
Een tijdje geleden had ik een filmpje op het net gevonden van een fs1 met een Derbi blok.
Nu is een Derbi blok niet helemaal gelijk aan een Am 6 maar in grote lijnen komt het wel overeen.
Afbeelding
Dit is de fs1 waar ik over spreek deze is dan meer gebouwd om snel te gaan als ik toch door ga met het project wil ik mem toch wat
completer en de snelheid wat lager rollenbank proef zeg maar.
Dit motortje heeft een kickstarter het am6 motortje heeft een startmotor wat ik dus wil is een van buiten redelijk originele fs1 maar dan
met de moderne am6 motor en de 12 volt stroom installatie van de tzr.
Ik wil dus de draadboom en de stuurbediening van de tzr gebruiken maar ook de cdi en de anderen elektrische componenten van de tzr
alleen wil ik wel een fs1 contactslot omdat ik niet continu met het licht aan wil rijden.
Er zullen best wat onderdelen aangepast moeten worden zoals de uitlaat de stand van de fs1 cilinder is anders dan die op het Am 6 blokje
en ook de bevestiging is anders.
Ik zit eigenlijk te danken aan een fs1 uitlaat met losse bocht zodat deze passend gemaakt kan worden voor het Am 6 blokje welke uitlaat
het moet worden weet ik nog niet in ieder geval wel een chromen.
Omdat de brommer geen kickstarter krijgt is er wat meer mogelijk met de uitlaat dus het zou zomaar een homoet of bellymoet kunnen worden
maar dan wel in het chroom.
Ik ben er ook nog niet uit of het schijfrem of trommelrem gaat worden en in geval van trommelrem een linkse of rechtse remplaat in het voorwiel.
Een ding zal wel anders zijn er komen geen trappers op dit project gewoon omdat het niet kan met het am6 blokje.
Afbeelding
Bij deze fs1 zijn waarschijnlijk de 18 inch RD wielen gebruikt en de 3 E 9 voorvork persoonlijk heb ik liever de 17 inch wielen omdat ik toch ook liever
een middenbok heb naast de zijstandaard.
Afbeelding
Er moet ook wel wat weg geslepen worden van het fs1 frame zoals hier te zien is.
Afbeelding
Ook aan de andere kant moet er aangepast worden zo zal er een andere plaats voor de accu moeten komen omdat de accu ruimte opgeëist word
door de carburateur.
Persoonlijk zou ik ook de benzineslang anders willen leggen deze loopt omhoog dat beïnvloed de loopsnelheid van de brandstof en je zult nooit de
volle capaciteit van de brandstoftank kunnen benutten.
Afbeelding
Tot slot het Am 6 blokje dat ik wil gaan gebruiken veel overeenkomsten met het Derbi blokje.
Plaats reactie